Skip to Content

Iskolák működése

Üdv mindenkinek! A jelenlegi rendszerben elfogadhatatlannak tartom a falusi kis iskolák működésének gyakorlatát. Ezen intézmények többségében drasztikusan csökken az oktatás színvonala, a gyerekmegtartás taktikáját követve igen alacsony a követelményszint. Ki felügyeli és minősíti az iskolák munkáját? Miért nincs kötelező objektív átvilágítás és szintmérés? Az én munkahelyemen az igazgató minősíti a saját iskoláját és saját munkáját is. Nem nehéz kitalálni mi szerepel az önértékelésben. A szülők csak az önfényezést hallják az iskolai tájékoztatókban,intézményi problémák nincsenek. A pedagógusok mélyen hallgatnak, s ha mégis akad keményfejű tanerő, aki kimondja az igazat, azzal szemben a vezetőkben nincs morális gátlás. Dolgoztam abban a rendszerben , ahol létezett a mindenre kiterjedő intézményátvilágítás.Nagy szükség lenne rá!

Intézmények átvilágítása

Kedves Kolléganő!
Egy nagyon fontos dolgot feszeget vitaindítőjában, de fontos lenne, hogy ne általánosítsunk.
Sok falusi iskolában jártam, járok ma is, de nem általánosítanék. Sajnos olyan is van, amelyet vázolt.
A kötelező, objektív átvilágítás kötelezettsége az intézmény fenntartójának megvan, hiszen 4 évente ezt minden intézményfenntartónak el kellene végeztetni.
Nagyon kevés fenntartó végzi el ezt a kötelezettségét, pedig kellene.

A zalai-iskola oldalon mindenki a valós nevével és lakóhelyével regisztrál. Tartok tőle, hogy Ön sem Abszurdfalván lakik, és nem az a neve, amit beírt. Ezért meg kell, hogy dorgáljam. Amint teheti, kérem javítsa ki ezeket.
Pusztán felvezető bejegyzése témájának fontossága miatt nem töröltem a bejegyzését.

Bedő Ferenc

Bedő Ferenc

iskolai színvonal

Tisztelt Bedő Ferenc Kolléga Úr !

 

   Kommentjére tartalmilag fordított sorrendben válaszolok. Nem kívánom magam regisztrálni valós nevemen és lakhelyemen, mert nem az a fontos, hogy az általam felvetett jelenség hol történik. Lám, Ön is rögtön azt nézte, honnan írok. Természetesen törölheti jegyzetemet, ha ez a meghatározó a véleménynyilvánításban. Országos fórumok vannak, ahol a csak a tartalom számít, és nem foglalkoznak a jegyzetíró személyével.

  Ami a felvetésemet illeti:

  Ha figyelmesen olvassa írásomat, észrevette volna, hogy nem általánosítottam. A kis iskolák többségéről beszéltem. Lehet, hogy tévedek, de jó lenne, ha a kollégák mondanának véleményt arról, mennyire megvalósítható vagy lehetetlen a pedagógus minőségi munkája olyan intézményben, ahol a gyermeklétszám pengeélen tartja az iskola létét. Vagy olyan intézményben, ahol az iskola vezetőjét senki sem ellenőrzi szakmailag, elég ha ő "beszámol" a fenntartónak.Tapasztalatom és meggyőződésem, hogy ilyen körülmények közt nem lehet megfelelő a színvonal.

  Nem nyugtatott meg az intézmények átvilágításáról adott információ sem. Az nem elég, hogy a fenntartónak ellenőrizni kellene. Hogy teheti meg, hogy nem teszi? Nem tudok róla, hogy az elmúlt 20 évben történt volna átvilágítás az én iskolámban. Valószínű, a legtöbb helyen hasonló a helyzet. A fenntartó is csak szakértők bevonásával lenne képes objektíven értékelni az intézményt. Megteszi??? Ez nagyon fontos része a minőségnek!

  Megvizsgáltatja vajon a fenntartó tantárgyfelosztás, az órabeosztás, a helyettesítések szakszerűségét? Nálunk soha, pedig ezek alappillérek. Nem attól lesz minőségi az oktatás, hogy van minőségbiztosítási dokumentációnk, és azt lobogtatjuk. Persze azt is magunk készítjük magunkról…

   Folytathatnám a sort sok más problémával is, de nem teszem. Célom csupán annyi volt, hogy felhívjam a figyelmet a lehetetlen helyzetre. Nem szabad erőltetni a kis iskolák fenntartását. Objektív minősítés nélkül pedig nincs minőség.Ha tévedek, megnyugvással kérek elnézést. Olvasni fogom a fórumot, de írni már nem.

    Várom a kollégák hozzászólását.  

                                                                           Tisztelettel:    szókimondó 

Törvényesség, minőség garanciái, névvel vállalni a véleményt.

Kedves Szókimondó kolléga!

A felelősség is nyilvánosság nagyon összefűggő fogalom. Kár, hogy nem vállalja névvel a véleményét, elfodni ellehet, megérteni semmiképpen sem.

A törvényességi vizsgálatot kezdeményezhet fenntartó, intézményvezető, illetve bizonyos feltételek esetén pedagógus is. Az elmúlt években szakértőként több tucat törvényességi vizsgálatot végezetem szakértő kollégáimmal együtt. Több esetben is a vizsgálat hatására a "rossz gyakorlat" megváltozott, illetve hibák javításra kerületek. Nem tagadom, az is előfordult, hogy nem történt semmi, minden folytatódott ugyanúgy..lelkük rajta.

A fenntartói ÖMIP és az intézményi minőségirányítási programban kell meghatározni azokat a tevékenységeket, garanciális elemeket, amelyek biztosíthatják az intézmények, fenntartók hatékony és törvényes működését. A dokumentumok minden intézményben és fenntartónál a törvényi előírások alapján már 2004-ben elkészültek. A fenti dokumentumokben leírtak teljesítését minden évben értékeléni kell, és nyilvánosságra kell hozni ( honlapon, nyomtatott formában stb..) Természetesen az értékelésnél nem lehet a névtelenségbe menekülni!

Az OH végezhet vizsgálatot intézményben fenntartói felkérésre, intézményi kezdeményezésre, illetve az OH saját ütemterv alapján is kezdeményezhet hatósági vizsgálatot. Jobb a bajt megelőzni, és feltárni a problémákat az elfogadott játékszabályok alapján.(Nyiltság, nyilvánosság, őszinteség.)

Szakértői csoportunk készséggel áll rendelkezésre, hogy a problémafeltárást, okkeresést segítse akár fenntartó, akár intézmény esetében.

Lehetőségük van a KORMÁNYHIVATALOK bevonására, illetve arra is önálló vizsgálatot kezdeményezzenek.

A lehetséges eljárásokról készséggel adunk tájékoztatást. (névvel is)

Üdvözlettel: Kern Zoltán közoktatási szakértő ( eDidakt Pedagógiai Szolgáltató)

 

köszönet

Külön köszönet mindazoknak, akik jegyzetemet elolvasták.

                                                               szókimondó

SNI tanulók iskolai dokumentálása

Kedves Kollégák!

A mostanában gyakori ellenőrzések alkalmával több, egymásnak ellentmondó információt kaptunk arra vonatkozóan, hogy a SNI tanulók speciális adatait ( szakért. bizotts., szakvél. száma, felülvizsg. időpontja...) be kell írni a naplóba, törzslapra...Jó lenne erre egy egységes összefoglaló: hová kell beírni, ahány évfolyam - annyi féle napló, törzslap (ezek közül van digitális kitöltésű...) , ezeknek a speciális adatoknak nincs hely... Tudna valaki segíteni? Köszönettel.

hóember

SNI

Kedves "hóember"

Kérdésedre a 11/1994. MKM rendelet 33/A, 33/B, a 4. sz. melléklet 6.a, 4. b,d, e, pontjai megadják a választ.

Természetesen ezeket "papír alapú" nyomtatványokon kell nyilvántartani, mert  a különböző ellenőrzéseket végző szervek (ÁSZ, Kincstár, Oktatási Hivatal stb.) ezeket fogadják el.

Jó munkát kívánok.

elvárások vannak?

Tisztelt Kollégák!

  Olvasgatva a pedagógiai írásokat, mélyen megérintett az iskolák működéséről felvetett gondolatmenet. Ritkán nyilvánítok véleményt nagy nyilvánosság előtt, de most szükségét érzem, hogy hozzászóljak a témához, mert úgy érzem, hogy a felvetés az én iskolámról is szól. Félek, hogy sokan érzik még így.

  Sok évtizede tanítok ugyanabban az intézményben. Ez idő alatt egyetlen egy olyan vizsgálat volt, ami az iskola teljes körű átvilágítását jelentette, és objektív minősítést nyújtott. Ennek már 25 éve. Én sem értem, hogyan hagyhatták ennyire magukra az iskolákat az oktatásért felelős vezetők. Az oktatás színvonala vitathatatlanul csökken, nálunk szinte nincs is alsó küszöb, mindenki mindenből megfelel. A középiskolai eredmények viszont jól jelzik az általános iskola hiányosságait, rengeteg a bukás, nagyot zuhannak az osztályzatok, mégse érdekel ez senkit. Ma már visszajelzést is alig kapunk, s ha mégis, senki se elemzi és hozza nyilvánosságra a konklúziókat, nem szalonképes a nyílt, őszinte beszéd. Az intézményvezetőt a kirakat érdekli elsősorban, kapjon a gyerek jó osztályzatot, legyen a szülő elégedett, így látszólag mindenki jól jár.

   Az iskola minősítését bizony a legtöbb intézménynél az igazgatók végzik. Beszámolnak a fenntartónak, s azt írnak, mondanak, amit akarnak, senki se vizsgálja felül. Nem vizsgálja át senki azt se, ki mit milyen óraszámban tanít, kinek mennyi teher jut, kinek milyen kedvezményei vannak és valósan teljesíti-e a vállalt feladatokat.  Mindez az intézményvezető kezében van, s ő eszközként fel is használhatja, ha senki se ellenőrzi ténykedését. A fenntartó – pláne ha az iskola közelébe se jön -  sokszor még azokat visszásságokat se veszi észre, amiknek kemény anyagi vonzata van.

   A 4 évenkénti szakértői átvilágítás alap lenne, ha működne.  Ha kötelező, akkor miért nem felel érte senki? Nem bánnám, ha erre megyei vagy országos szintű vezetők is reagálnának.

  

teljeskörű átvilágítás

Kedves Kollégák!

Az iskola teljeskörű átvilágítására készül önkormányzatunk. Ki végez ilyen átvilágítást? (a pedagógusok szakmai munkáját is magában foglalót) Mennyibe kerül?

Ha tudtok segíteni, nagyon hálás lennék! (az iskola Ercsiben, Fejér megyében található)

T. Kati

Átvilágítás

Az elmúlt években több intézményben is végeztünk kollégáimmal törvényességi vizsgálatot. (Veszprém, Budapest XIII. kerület, Pécs Eck Imre Művészeti Iskola, Alsószentmárton, Balatonkeresztúr, Marcali, Dunakeszi, stb.) A 06303392530 telefonszámon, vagy a Kapcsolat menüt választva tudnak velünk kapcsolatot felvenni. Az szolgáltatás költségeit a megrendelővel való egyeztetés után alakítjuk ki.

Kern Zoltán közoktatási szakértő

átvilágítás

Kedves Zoltán!

Köszönöm a tájékoztatást, továbbítom az OKIS Bizottság felé!

T. Kati

Kedves Szókimondó! Az általam

Kedves Szókimondó!

Az általam megismert kis iskolák többségében az ön által vázolt gyakorlat nem jellemző. A tanulók helyben tartása valóban cél, de nem minden áron. Hosszú távon a színvonal csökkenéséhez, e gyerekek kezelhetetlenségéhez vezetne az alacsony követelményszint.  Az oktatás minősége biztosan eléri a mamut iskolák szintjét. Ami Önben kételyeket ébreszthet az az eredményesség. E tekintetben reálisak akkor lennénk, ha a hozzáadott értéket korrekten mérnénk.

Szűsz János 

Hát,Kedves Szókimodó

Hát, Kedves Szókimodó !

Gondolom, nagyon régen látott falusi kis iskolát! Jómagam, közel 23 éve ilyenben tanítok. Büszke vagyok az iskolánkra, s büszke vagyok a pedagógus kollégáimra is. Akik, ha hiszi ha nem az elmult tíz évben nagyon sok szakmai, módszertani képzésen vettek részt. Akiknek a nevelés-oktatás nem a heti 22 órával ér véget. A tanulóink, (akik között  a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek aránya jelentős) ugyan úgy felvételt nyernek a megye legjobb középfokú intézményeibe, mint a városokból, s ott meg is állják a helyüket. A körülményekről annyit, hogy valóban tanulóbarát osztálytermek és környezet várja tanulóinkat, a legmodernebb eszközökkel. Persze ezért nagyon sokat pályázunk, nagyon sokat dolgozunk. Büszke vagyok arra, hogy a kistérségből, a megyéből a régióból  nagyon sokan jönnek hozzánk hospitálni, szakmai műhelymunkára. Várjuk Önt is, s talán utánna valós dolgokról tud véleményt mondani. Mivel sok  falusi kis iskolában voltam hospitálni jómagam is, a többi is hasonló mint a miénk. Várjuk a "Csertán Suliba"! Alsónemesapátiban és Nemesapátiban.

most másképp van (?)

Kedves Olvasó!

Azért e túl általános megszólítás, mert igazán kíváncsi volnék, hogy kik látogatják ezt a fórumot. Feltételezem, hogy kollégák, pedig tudnám ajánlani szülőknek és nem állami fenntartású intézmények alkalmazottainak és fenntartóinak egyaránt.

Volt szerencsém önkormányzati fenntartású iskolákban dolgozni alkalmazottként és vezetőként egyaránt, megismertem azt a rendszert a fenntartó oldaláról is. Részese voltam a korábban önkormányzati fenntartású iskolák állami fenntartásba adásának is. Jelenleg egy községi sikola igazgatójaként szolgálom a köznevelés ügyét.

Miképpen látom egy év múltával a bekövetkezett változásokat?

Pozitívumok:

  • A pedagógusok nagyobb biztonságban vannak, mint a sokszor ellenérdekelt önkormányzati iskolák időszakában. Ennek jogszabályi biztosítéka is van.
  • Nem kell görcsölni amiatt, hogy kijön-e az iskola a szűkösen szabott költségvetésből. Nagyon sok múlott a fenntartó jóindulatán. Sok esetben törvénytelenségek elkövetésére kényszerítették az igazgatókat.
  • A szakos ellátottság teljes körűvé tétele talán mindenütt sikerült, de a Zalaegerszegi Tankerületnél biztosan.

Aminek nem örülök:

  • Hiányolom a KLIK Központ bölcsen megtervezett adatbázisát, emiatt nagyon sok párhuzamos adatszolgáltatást várnak el. Felháborító, hogy ezek az igények irreálisan rövid határidővel érkeznek, mintha más dolgunk nem is volna az iskolában.
  • Az önálló gazdálkodás megszűnésével egy tekercs szigetelőszalag megvételéhez is engedélyt kell kérni, mintha a központban jobban el tudnák dönteni, hogy valóban szükség van-e rá. Természetesen sohasem tagadták meg az engedélyt a tankerület vezetői.

Fenti gondolataimról szívesen konzultálok (vitatkozom) itt a fórumon, vagy személyesen is.

Bánfalvi Péter
banfalvi.eu