Skip to Content

internet

Drupal Hétvége 2012

2012.11.24. 09:00
2012.11.25. 18:00
Europe/Budapest

A Drupal magyar közössége 2012. november 24-én és 25-én,
szombaton és vasárnap megrendezi a
Drupal Hétvége 2012 elnevezésű rendezvényt
a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Informatika épületében.
(1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2.)

A hétvégén való részvétel ingyenes, de online regisztrációhoz kötött.
(Jelentkezés november 18-ig, vagy amíg a helyek el nem fogynak.)

Médiaműveltség, mint szükséges kulcskompetencia

Régóta foglalkoztat a „Mi hiányzik?” kérdése, de ezzel nem vagyok egyedül. Sokan régóta keressük a választ arra, hogy mi az oka annak, hogy a korszerű internet adta technikai megoldások által felkínált hihetetlen lehetőségeket vajon miért alacsony hatékonysággal használja ki az oktatás rendszere.
Miért van az, hogy az iskolás korosztályok által szinte imádott interaktív internetes alkalmazások, - kihasználva a gyerekek aktivitását, együttműködési hajlandóságát, csoportalkotási igényeit, - csak nagyon módjával kezdenek terjedni a nevelő-oktató folyamatokban?
Miért van az, hogy a már említett interaktív internetes lehetőségek nincsenek kihasználva a pedagógusok horizontális együttműködésének segítésére, az egymástól való tanulás támogatására, az önszerveződő pedagógus csoportok, virtuális (munka)közösségek együttgondolkodására, időt és energiát megspórolva az amúgy is elfoglalt innovatív kollégák tömegeinek?

Digitális médiaműveltség a pedagógiában

Örömmel értesítünk mindenkit, hogy a

Digitális médiaműveltség és korszerű internetes lehetőségek alkalmazása a netgeneráció oktatásában és a pedagógusok horizontális együttműködésében

című pedagógus továbbképzésünk akkreditációs kérelmére aláírás és pecsét került.

A továbbképzést hamarosan meghírdetjük és elindítjuk.
További részletek az eDidakt Pedagógiai Szolgáltató honlapján.

Pedagógusok és a konnektivizmus

w2fl.jpg

Május 16-án az ELTE PPK-n a konnektivizmus témájával foglalkozó kerekasztal beszélgetés zajlott. A résztvevők: Fehér Péter, Kulcsár Zsolt, Ollé János, a moderátor Vass Vilmos volt.
Ha valaki úgy gondolja, hogy ha elmúlt, hát elmúlt úgyis lemaradtam róla, akkor ne nyugodjon meg, mert a beszélgetés felvétele elérhető és megnézhető, egyrészt Ollé János blogján, másrészt a Pedagógia-Online konnektivizmus oldalán, harmadrészt a Pedagógia-Online ustream csatornáján. Javaslom, aki teheti utólag is nézze végig.
Jelen bejegyzésben nem kívánnám felvállalni a konnektivizmus mint tanuláselmélet (ha tanuláselmélet) magyarázatát, hiszen a világhálón bőven megtalálható ez, viszont néhány gondolat felvetődött bennem a beszélgetés követése során.

Netgeneráció - a szakadék ne szélesedjen

mediamuveltseg.jpg

A kutatások bizonyítják, és a mindennapi gyakorlat is igazolja, hogy az iskolapadban ülő „digitális generáció” sok időt tölt el az interneten, és mint halljuk e jelentős idő jórészt hiábavaló dolgokkal telik el.
A gyerekek imádják az internet fejlett lehetőségeit, a Web 2.0-nak nevezett jelenség-együttes eszközeit könnyen és gyorsan használatba veszik, azonban azokat nem olyan módon választják meg, és nem úgy használják, hogy az, testi, vagy szellemi fejlődésüket segítse. (Persze szinte mindenhova leírhatnám a jórészt, vagy a nagyjából határozókat és azok szinonimáit, hiszen mindez teljes mértékben nem igaz, de sajnos elég nagy általánosságban fedi a valóságot.)
Az idősebb generáció tagjaként bevallom, hogy a mindennapi tapasztalatoktól és a Netgeneráció 2010 kutatás eredményeitől nem vagyok elragadtatva. Tudom, hogy mindennapjainkban jelen van egy szinte határtalan pedagógiai lehetőségeket is rejtő eszköz együttes, mint a Web 2.0, és a gyerekek nem a jót és a hasznos dolgokat ragadják meg belőle. Viszont gondoljunk bele, hogy a Web 2.0 eszközök, kommunikációs, közösségépítő, hálózati együttműködési lehetőségek, valamint az ezeket lehetővé tevő technikai eszközök úgy vannak jelen a mai általános és középiskolás korosztály mindennapjaiban, - a gyerekek úgy használják azokat, - hogy ezzel kapcsolatban az un. megelőző generációtól, az idősebb korosztálytól szinte semmilyen tanítást, útmutatást, felvilágosítást nem kaptak, nem kaphattak.

Megtanulható internetes huncutságok

A napokban tartott IKT pedagógiával kapcsolatos szakmai délutánon, természetesen szóba került a netgeneráció és a Web 2.0, amire számítottam. Persze készültem egy online kérdőívvel, amelyben megkérdeztem többek közt azt is, hogy ki hány internetes közösségnek a tagja. Amint kiderült éppen ez a kérdés rossz volt, mert a lehetséges válaszok ezek voltak:

Biztonságos Internet Nap 2011.

Ma van a Biztonságos Internet Nap 2011.
A mozgalom magyar honlapját érdemes legalább ma, de a későbbiekben is megmutatni a folyamatosan "neten lógó" generáció tagjainak.

Netgeneráció most

„Megdöbbentőnek tartom, hogy az oktatás minőségének romlásával kapcsolatos sok hűhó és vita közepette figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb okot. Tanulóink radikálisan megváltoztak. A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.” Mark Prensky

Mintegy hónapja, egy iskola nevelőtestületete meghívott egy értekezletre, amelyen az IKT eszközök használatáról beszélgettünk. Természetesen elterelődött a szó a digitális generáció, netgeneráció, digitális bennszülöttek témájára, és a web 2.0-nak nevezett internet használatára. Több kolléga is tágra nyílt szemmel nézett, amikor megkérdeztem tőlük, hogy el tudják-e képzelni, hogy amire kijönnek az óráról, a tanórájuk egy részlete, már videó formájában fent van a legismertebb videó megosztó portálon. Hüledezésükre válaszul (mert nem erről szólt az értekezlet) néhány szóban vázoltam a lehetőségeket, aztán belátták. Nem telt el néhány nap, egy másik iskolában, ha nem is pontosan úgy, de hasonló eset történt.

Tartalom átvétel